امام مهدي ناصر محمد اليماني
25 - ربيع الثاني - 1443 هـ
30 - 11 - 2021 مـ
۹ - آذر - ۱۴۰۰ ه. ش.

06:23 صبح
( بحسب التقويم الرسمي لأمّ القرى )

[ لمتابعة رابط المشاركة الأصلية للبيان ]
https://nasser-alyamani.org/showthread.php?p=364693
_____________

به خانواده کسی که خود را کشته‌است، دیه پرداخت نمی‌شود..

بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على خاتم الأنبياء والمُرسَلين محمد رسول الله وآله الطيّبين الطاهرين وجميع المؤمنين، ثُمّ أمَّا بعد..
جواب به پرسشگران و فتوایِ حقّ؛ شایسته نیست جز حق به خدا نسبت دهم، به خانواده کسی که خود را کشته‌است، دیه پرداخت نمی‌شود. در تصدیق فرموده خداوند تعالی:
{وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ ۚ وَإِن تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلَىٰ حِمْلِهَا لَا يُحْمَلْ مِنْهُ شَيْءٌ وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَىٰ ۗ إِنَّمَا تُنذِرُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُم بِالْغَيْبِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ ۚ وَمَن تَزَكَّىٰ فَإِنَّمَا يَتَزَكَّىٰ لِنَفْسِهِ ۚ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ ﴿١٨﴾} صدق الله العظيم [فاطر].
برای مثال؛ کسی سوار خودرو شود، فرقی ندارد سوار اتاق [کابین] شده باشد یا قسمت بار و فرقی ندارد راننده خودرو باخبر باشد یا نه، و در حینی که خودرو در حرکت است، شخص بپرد و خود را به زمین بیندازد و بمیرد. در اینجا جایز نیست به راننده‌ی خودرو، هیچ دیه‌ای [نه یک درهم و نه یک دینار] تحمیل شود؛ چون دیه‌ی قتلی که در آیات محکم قرآن عظیم برای قتل از روی خطا یا اشتباه مقرر شده‌است، برای قتلی است که قاتل از روی اشتباه و غیر عمد مرتکب شده‌باشد. اما اگر مسافری سوار خودرو باشد و به عمد [با خواست و اراده خود] از خودرویِ در حال حرکت بیرون بپرد، اگر بزرگسال است که این خودکشی است که مسافر با قصد انجام داده‌است و یا بچه‌ی است نافرمان [شقی] که از پشت خودروی در حال حرکت بیرون پریده و کسی او را ندزدیده باشد، بلکه با اراده‌ی خود سوار خودرو شده و حین حرکت از آن بیرون پریده و به زمین خورده و مرده باشد و از راننده نخواسته باشد خودرو را متوقف کند تا پیاده شود، پس به چه حقی دادن دیه مقتول به راننده تحمیل می‌شود؟! چون در این قضیه، راننده به‌هیچ‌وجه «قتل از روی خطا» مرتکب نشده‌است و تنها خود متوفی در حق خود جنایت [گناه] مرتکب شده و تنها با اراده‌ی خود، از خودروی در حال حرکت، خودش را بیرون انداخته‌است و یا بچه‌ای است نافرمان [شقی]... چه کسی فتوا می‌دهد برای نفسی که به عمد خود را از خودرو پایین انداخته‌است‌، دیه داده شود؟!
پس بر اساس سؤال این پرسشگر که بچه‌ای نافرمان [شقی]، بدون اطلاع راننده، سوار قسمت بار خودرو شده و درحالی‌که خودرو در راه حرکت می‌کرده، این بچه از آن می‌پرد و می‌میرد، تأکید کرده و می‌گوییم: حتی اگر راننده از وجود مسافر باخبر باشد و مسافر از راننده نخواهد خودرو را متوقف کند تا پیاده شود، بلکه از خودروی در حال حرکت، بیرون بپرد، این بچه‌ی نافرمان [شقی]، خودش را کشته‌ و فقط خودش در حق خود جنایت کرده‌‌است و گناه او بر گردن راننده نیست و راننده او را نکشته‌است.
ای عجب! در این مسئله، راننده چه قتل اشتباهی انجام داده است؟ چون دیه‌ای که به خانواده تسلیم می‌شود، روی قتل از روی خطا و اشتباه راننده متمرکز است. و سؤال برای بار دوم: در این حادثه، قتل از روی خطا کجاست، اگر عادلانه حکم کنید؟ به چه حقی به راننده دیه تحمیل می‌شود تا به خانواده آن بچه‌ی نافرمان [شقی] یا مردی که خودکشی کرده و در حق خود جنایت نموده‌است، پرداخت کند؟ و کسی بار گناه دیگری را بر دوش نمی‌کشد؛ در آیات محکم کتاب خدا، قرآن عظیم، اجازه داده نمی‌شود پرداختِ دیه‌ی «قتل از روی خطا» به راننده تحمیل گردد، چون در این قضیه‌ای که مطرح شده تا به آن جواب داده شود، من خطایی از جانب راننده پیدا نمی‌کنم. بلکه قضیه یا موضوعِ خودکشی است یا نافرمانی [شقاوة] و راننده به اندازه مثقال ذره‌ای گناه نکرده‌است. پس ای خردمندان، از خدا تقوا کنید و بر اساس آنچه که خداوند در آیات محکم کتاب نازل فرموده‌است، حکم کنید. همانا که عقل و منطق، حتماً از حکم خداوند در آیات محکم کتابش قرآن عظیم، حمایت می‌کند، چون عقل از دیدن حق نابینا نمی‌شود و اگر از عقل استفاده شود، می‌بینید که همیشه جانب حق و منطق می‌ایستد، چون عقل همیشه نسبت به حق بصیرت داشته و از روی منطق به آن اعتراف می‌کند. همانا که عقل عین حکمت است اگر از عقل استفاده شود... در تصدیق فرموده خداوند تعالی:
{يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَن يَشَاءُ ۚ وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ ﴿٢٦٩﴾‏} صدق الله العظيم [البقرة].
وسلامٌ على المُرسَلين والحمدُ لله ربّ العالمين..

خليفة الله الأُمَمِيّ العالَميّ الإمام المهديّ ناصر محمد اليمانيّ
======== اقتباس =========

اقتباس المشاركة 364704 من موضوع لا دِيّة تؤدَّى إلى أهل مَن قَتَل نفسَه ..

الإمام المهديّ ناصر محمد اليماني
25 - ربيع الثاني - 1443 هـ
30 - 11 - 2021 مـ
06:23 صباحًا
( بحسب التقويم الرسمي لأمّ القرى )

[ لمتابعة رابط المشاركة الأصلية للبيان ]
https://nasser-alyamani.org/showthread.php?p=364693

_____________


لا دِيّة تؤدَّى إلى أهل مَن قَتَل نفسَه ..


بسم الله الرحمن الرحيم والصلاة والسلام على خاتم الأنبياء والمُرسَلين محمد رسول الله وآله الطيّبين الطاهرين وجميع المؤمنين، ثُمّ أمَّا بعد..

جوابٌ للسائلين وفتوى بالحقّ؛ حقيقٌ لا أقول على الله إلّا الحقّ، فلا دِيّة تؤدَّى إلى أهل مَن قَتَل نفسَه تصديقًا لقول الله تعالى: { وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ ۚ وَإِن تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلَىٰ حِمْلِهَا لَا يُحْمَلْ مِنْهُ شَيْءٌ وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَىٰ ۗ إِنَّمَا تُنذِرُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُم بِالْغَيْبِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ ۚ وَمَن تَزَكَّىٰ فَإِنَّمَا يَتَزَكَّىٰ لِنَفْسِهِ ۚ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ ‎﴿١٨﴾ } صدق الله العظيم [ فاطر ].

على سبيل المِثال: شخصٌ ما صَعَد في سيَّارةٍ سواء في الغمارة أو صندوق السَّيَّارة، سواء كان يعلم بركوب الشخص سائق السَّيَّارة أم لا يعلم، وأثناء سير السَّيَّارة في الطريق قَفَز شخصٌ منها إلى الأرض فمات، فلا يجوز تحميل سائق السَّيَّارة مِن الديَّة شيئًا ( لا درهم ولا دينار )، كون ديَّةُ القَتْل الخَطأ في مُحكَم القرآن العظيم هي القَتْل الخَطأ غير المُتعمَّد مِن القاتل في مُحكَم كتاب الله القرآن العظيم، وأما أن يكون الرَّاكب في السَّيَّارة وقَفَز مِن السَّيَّارة أثناء سيرها بتعمُّدٍ مِن الراكب فإن كان كبيرًا فهذا انتحار مقصود مِن الراكب، أو صبيًّا شقيًّا قَفَز مِن على ظهر السَّيَّارة أثناء سيرها ولم يقُم أحدٌ باختطافه؛ بل بِمَحض إرادته رَكب في السَّيَّارة وأثناء سيرها قَفَز فارتطَم في الأرض فمات وهو لم يطلُب مِن السائق التَّوقُّف للنزول، فبأيِّ حقٍّ يتِم تحميل السائق ديَّة المقتول؟! كونه لا يوجَد في القضيّة قَتْل خطأ مِن قِبَل السائق على الإطلاق بل الجاني على نفسه هو المَيِّت وحده؛ فوحده هو الذي تردَّى مِن السَّيَّارة أثناء سيرها بتعمدٍ منه، أو صَبيّ شَقيّ، فمن هذا الذي أفتى بديّة نَفْس المُتَرَدِّي مِن السَّيَّارة بتعَمُّدٍ؟!

فحَسَب سؤال السائل أنَّ الصَّبيّ الشَّقيّ رَكب بصندوق السَّيَّارة دونما عِلم السائق، وأثناء سير السَّيَّارة وهي تمشي في الطريق قَفَز منها هذا الصبيّ فمات،
فمِن ثَمّ نؤكِّد ونقول: وحتى ولو كان يعلم السائق بالرَّاكِب ولم يطلُب مِن السائق التوقُّف للنزول بل قَفَز والسَّيَّارة ماشية فهذا الصَّبيّ الشَّقيّ قَتَل نفسَه وجنى على نفسِه وحده ولا يتحمل وزره السائق ولم يقتله السائق.

فيا للعجب! فأين القتل الخَطأ مِن قِبَل السائق في هذه المسألة؟ كون الديَّة المُسَلَّمة لأهله مُتَركِّزة على القَتَل الخَطأ مِن قِبَل السائق، والسؤال للمرة الثانية: فأين القَتَل الخَطأ في هذه الحادثة إن كُنتُم تعدلون؟ فبأيِّ حقٍّ يُحَمِّلوا السائق ديَّة مُسَلَّمة إلى أهل الصَّبيّ الشَّقيّ أو الرجل المُنتَحِر كونه مَن جَنَى على نفسه؟! ولا تزِر وازرةٌ وزر أخرى، فلا يجوز في مُحكَم كتاب الله القرآن العظيم تحميل سائق السَّيَّارة ديَّة القَتَل الخَطأ كون في هذه القضية المطروحة للإجابة لم أجِد القَتل الخَطأ مِن قِبَل السائق؛ بل القضيّة قضيّة انتحار أو شَقاوة فلا ذَنب لسائق السَّيَّارة مِثقال ذَرةٍ.

فاتَّقوا الله يا أولي الألباب واحكُموا بِما أنزل الله في مُحكَم الكتاب، ألا وإن حُكْم الله في مُحكَم كتابه القرآن العظيم حتمًا يأتي يؤيِّده العقل والمنطق كون العقل لا يعمَى عن رؤية الحقّ إذا تَمّ استخدامه فدائمًا تجدوا العقل يقِف إلى جانب الحقّ والمنطِق كون الحقّ دائمًا يُبصِره العقل ويقرّ به منطقيًّا، ألا وإنَّ العَقْل هو الحكمة ذاتها إذا تَمَّ استخدام العَقْل تصديقًا لقول الله تعالى:
{ يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَن يَشَاءُ ۚ وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ ‎﴿٢٦٩﴾‏ } صدق الله العظيم [ البقرة ].

وسلامٌ على المُرسَلين والحمدُ لله ربّ العالمين..
خليفة الله الأُمَمِيّ العالَميّ الإمام المهديّ ناصر محمد اليمانيّ
_________________
اضغط هنا لقراءة البيان المقتبس..