بسم الله الرحمن الرحيم
اقتباس المشاركة 242033 من موضوع العبد الصالح وموسى وتفسير آية والنّجم اذا هوى..
- 3 -
قصة العبد الصالح مع نبيّ الله موسى ..
بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، وسلامٌ على المرسلين والحمدُ لله ربّ العالمين..
لماذا قال الله لكم: { فَوَجَدَا عَبْدًا مِنْ عِبَادِنَا } [الكهف:65]، ولم يقل فوجدا عبداً من أنبياء الله؛ بل عبدٌ من عباد الله الصالحين وليس بمشهورٍ؟ ولم يسأله نبيّ الله موسى عن اسمه تنفيذاً لأمر الله، لأن العبد لا يريد أن يعلم به النّاس فيدعونه من دون الله فطلب من ربّه أن لا يشهره لأنهم حين يعلمون أنه أعلم من كليم الله موسى عليه الصلاة والسلام فحتماً سوف يُعظِّمونه فيدعونه من دون الله فيتوسلون به إلى الله، ولكن الرجل الصالح طلب من ربّه أن لا يُشهره لعباده حتى لا يكون سببَ فتنةٍ للقوم الظالمين الذين يُعظِّمون عباد الله المكرمين.
ولذلك نهى الله نبيه موسى أن يسأله عن اسمه ولا عن قريته ولا من أي البلاد. وقال فكيف أجده ربّي إذا؟ فقال الله له أن يأخذ معه حوت وهو السمك لأن السمك شيء معروف إذا أخرجته من الماء يموت بعد زمن قصيرٍ؛ دقائق معدودة.
وعلّمه الله أن المكان الذي سوف يبعث فيه الحوت، ففي ذلك المكان نفسه ينتظر الرجل الصالح بقدرٍ مقدورٍ من الله.
ولذلك تجدون موسى لم ينادي الرجل باسمه لأنه لا يعلم من هو ولا ما اسمه بل علم أنه هو، وذلك لأنه وجده في المكان الذي بعث الله فيه الحوت، وعلم أنه هو.
وقال له نبيّ الله موسى: السلام عليكم، فرد الرجل عليه السلام ولم يقل وعليكم سلام الله يا موسى بن عمران كما يقولون على الله الذين لا يعلمون، فأين موسى من عمران وبين موسى وآل عمران مئات السنين، وموسى من ذريَّة نبيّ الله يوسف؟
ولكن ظنهم حين يوجد في الكتاب هارون بن عمران أخو مريم ولذلك قالوا فبما أن هارون هو أخو موسى فكذلك موسى هو ابن عمران! لا قوة إلا بالله العلي العظيم من المفترين على ربّ العالمين أنه:والسؤال الذي يطرح نفسه فهل دلّ الله موسى على مكان الرجل؟ بل علّم الله موسى أن يأخذ معه حوتاً وحيث يبعثه الله يجد، فعليه أن ينتظر الرجل في ذلك المكان، وبما أن الله بعث الحوت وهم نائمون فلم يعلم نبيّ الله موسى عليه الصلاة والسلام أن الله بعث الحوت ولذلك لم ينتظر في المكان؛ بل سافروا سفراً بعيداً إلى الظهر، ولذلك: { قَالَ لِفَتَاهُ آتِنَا غَدَاءَنَا لَقَدْ لَقِينَا مِنْ سَفَرِنَا هَذَا نَصَبًا } [الكهف:62].
إذاً الله لم يدل نبيّ الله موسى على مكان الرجل الصالح، إذاً لوجدوه حين جاؤوا إلى الصخرة المرّة الأولى؛ بل ناموا عند الصخرة ولم يكن موجوداً وإنما سوف يأتي الرجل بقدر من الله.
المهم أن موسى لا يعلم من ذلك الرجل حتى مات نبيّ الله موسى عليه الصلاة والسلام وهو لا يعلم من ذلك الرجل، وذلك تلبية من ربّ العالمين لذلك الرجل الصالح الذي لا يريد من ربّه أن يشهره للناس ابداً حتى يلقاه لأنه يخشى أن يكون فتنةً للقوم الظالمين الذين بمجرد ما يعلمون بعبدٍ قد جعله الله من المُكرمين إلا وأشركوا به وبالغوا فيه بغير الحقّ وعبدوه زلفةً إلى الله، ولذلك الله لم يشهره بناء على طلب عبده، ولذلك قال: { فَوَجَدَا عَبْدًا مِنْ عِبَادِنَا آتَيْنَاهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنَا وَعَلَّمْنَاهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْمًا } صدق الله العظيم [الكهف:65]. ولكنكم جعلتم اسمه الخضر وجعلتموه نبيّاً من أنبياء الله ونسيتم قول الله تعالى: { إِنْ عِندَكُم مِّن سلطان بِهَـٰذَا أَتَقُولُونَ عَلَى اللَّـهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ ﴿٦٨﴾ قُلْ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّـهِ الْكَذِبَ لَا يُفْلِحُونَ ﴿٦٩﴾ } صدق الله العظيم [يونس]
ولكني أشهد لله شهادة الحقّ اليقين أنه كما قال ربّي ليس من عباد الله المرسلين بل عبدٌ من عباد الله الصالحين. والحكمة من ذلك علَّ النّاس يخرجون من دائرة الإشراك بالله من تعظيم الأنبياء وحصر العلم عليهم من دون الصالحين. ويريد الله أن يحطم هذه العقيدة الباطلة، فابتعث كليم الله موسى عليه الصلاة والسلام ليتعلم العلم من عبدٍ من عباد الله الصالحين أعلمَ من كليم الله موسى عليه الصلاة والسلام، ولكن أكثر المؤمنين يأبَون إلا أن يكونوا مشركين!
ويا معشر المسلمين، ما خطبكم لا تفقهون دعوة الأنبياء والمرسلين فتعظمونهم بغير الحق؟ فوالله الذي لا أعبدُ سواه ولا إله غيره إنكم لن تستطيعوا أن تخرجوا من دائرة الشرك حتى تعتقدوا بالحقّ أن لكم الحقّ في الله ما لأنبيائه ورسله وأنهم ليسوا إلا عبيد لله أمثالكم، فلا فرق بينكم وبينهم إلى الله شيئاً، فهم عبيدٌ لله كما أنتم عبيدٌ لله.
ألا والله الذي لا إله غيره ما جعل الله صاحب الدرجة عبداً مجهولاً إلا لكي يتمّ التنافس من كافة عبيد الله إلى الربّ المعبود أيهم أقرب. فلمَ تحصرون التنافس على الربّ حصرياً للأنبياء والمرسلين من دون الصالحين أفلا تتقون؟
الإمام ناصر محمد اليماني..
__________________
- 3 -
Imam Nasser Mohammad Al-Yemeni
________
..The story of the righteous servant with Moses prophet of Allah
In the name of Allah the All Merciful, the Most Merciful
..And peace be upon the messengers, and praise be to Allah Lord of the worlds
Why Allah said to you: {Then they found a servant of Our servants..} [Al-Kahf] 18:65, and did not say they found a servant of Allah's prophets; in fact a servant of Allah's righteous servants and not famous? Allah's prophet Moses did not ask about his name abidance by Allah's command, because the servant does not desire that the people know to about him so they call on him besides Allah, so he requested from his Lord not to make him know because when they know that he is more knowledgeable than Allah's spokesman Moses -prayer of forgiveness and peace be upon him- so definitely they will exalt him and call on him besides Allah so they beg-pleading by him to Allah, but the righteous man requested from his Lord to not make him known to His servants so he would not be a cause of sedition to the wrongdoing people who exalt the honored servants of Allah.
{ فَوَجَدَا عَبْدًا مِنْ عِبَادِنَا } [الكهف:65]
For that Allah prohibited His prophet Moses to ask him about his name neither about his town nor from which of the countries (came from). And he said: Then my Lord how I find him? So Allah said to him to take with him a Hoot and it is the fish and the fish is something know, if you bring out of water it dies after short time; a few minutes.
And Allah taught him that the place where He will send in it the fish (to life), surely in that same place he waits for the righteous man with a decree made absolute from Allah.
For that you find Moses did not call on the man by his name because he does not know who he is, nor what is his name, in fact he knew that it is him, and that’s because he found him in the place where Allah sent the fish (to life) therein, and knew that it is him.
Allah's prophet Moses said to him: Peace be upon you. Then the man replied to him the peace (salutation) and did not say and peace be upon you O Moses son of Emran as they say (lies) against Allah whom they do not know, where is Moses from Emran? While there is hundreds of years between Moses and the family of Emran, and Moses is from the offspring of Joseph prophet of Allah. But their thinking when they found in the Book Aaron (Haroon) son of Emran brother of Mary and for that they said that Aaron is Moses' brother so as that Moses is son of Emran! No strength except with Allah the Exalted-High, the Great above the forgers against Allah Lord of the worlds, that:
The question that arises: Did Allah point out to Moses the place of the man? In fact Allah taught Moses to take with him a fish and where Allah sends it (to life) he finds (the righteous man), so he should wait for the man in that place, and since Allah sent the fish while they are sleeping so Allah's prophet Moses -prayer of forgiveness and peace be upon him- did not know that Allah sent the fish (to life) and for that he did not wait in the place; in fact they traveled a far traveling till noon: {..he said to his servant: Bring to us our lunch, certainly we have found fatigue in this journey of ours.} [Al-Kahf] 18:62
{ قَالَ لِفَتَاهُ آتِنَا غَدَاءَنَا لَقَدْ لَقِينَا مِنْ سَفَرِنَا هَذَا نَصَبًا } [الكهف:62].
Consequently, Allah did not point out to Moses prophet of Allah — the place of the righteous man, it is then they would have found him when they came to the rock in the first time; in fact they slept at the rock while he was not present, and only the man will come by decree from Allah.
The important is that Moses did not know who that man is until Allah's prophet Moses died -prayer of forgiveness and peace be upon him- while he does not know who is that man, and that from Lord of the world to meet the request of that righteous man who does not desire from his Lord to make him known to the people ever until he meets Him because he fear to be sedition for the wrongdoing people whom as soon as they know of servant — Allah has made him of the honorees — but they set him as partner with Allah and exaggerated in him (without right) unjustly and they worshiped him in order to bring them closer to Allah, and for that Allah did not publicize him at the request of his servant, therefore He said: {Then they found a servant of Our servants whom We had granted mercy from Us and whom We had taught knowledge from Ourselves.}Truthful Allah the Great [Al-Kahf] 18:65. But you made his name Al-Khader and made him a prophet of Allah's prophets while you forgot the word of Allah the Most High: {..Do you have authority for this. Or do you say against Allah what you do not know?(68) Say: Those who forge a lie against Allah will not succeed.(69)}Truthful Allah the Great [Younus] 10:68-69
{ فَوَجَدَا عَبْدًا مِنْ عِبَادِنَا آتَيْنَاهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنَا وَعَلَّمْنَاهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْمًا } صدق الله العظيم [الكهف:65]
{ إِنْ عِندَكُم مِّن سلطان بِهَـٰذَا أَتَقُولُونَ عَلَى اللَّـهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ ﴿٦٨﴾ قُلْ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّـهِ الْكَذِبَ لَا يُفْلِحُونَ ﴿٦٩﴾ } صدق الله العظيم [يونس]
But I bear witness for Allah a certain True testimony — as my Lord said — that he is not from Allah's sent messengers in fact a servant of Allah's righteous servants. and the wisdom from this that the people may get out of the cycle of association with Allah from exalting the prophets and excluding the knowledge for them without the righteous ones. And Allah desires to destroy this false belief, so He sent the spokesman of Allah -Moses -prayer of forgiveness and peace be upon him- to learn the knowledge from a servant of Allah's righteous servants, who is more knowledgeable than Allah's spokesman Moses -prayer of forgiveness and peace be upon him, but most of the believers refuse but to be polytheists!
O community of Muslims, what is wrong with you that you do not comprehend the call of the prophets and messengers so you exaggerate in them unjustly? Indeed by Allah Who I do not worship except Him and no God other than Him, indeed you can never get out of the cycle of polytheism until you believe in the Truth that you have the right in Allah what for His prophets and His messengers, and they are not but servants for Allah like yourselves, to Allah there is no difference between you and them in a thing, verily they are servants for Allah as you are servants for Allah.
Indeed, by Allah Who — no God other than Him — Allah did not make the companion of the (highest) degree (to be) an unknown servant except to complete the competition from all servants of Allah whoever of them is closest to the worshiped Lord. So why do you constrict the competition to the Lord exclusively for the prophets and messengers without the righteous (people), don’t you guard against evil?
The Imam Nasser Mohammad Al-Yemeni
ـــــــــــــــــــــ
Read more: https://nasser-alyamani.org/showthread.php?1308
اقتباس المشاركة 4529 من موضوع أحسن القصص - (نحن نقص عليك أحسن القصص بما أوحينا إليك هذا القرآن...)
اضغط هنا لقراءة البيان المقتبس..