امام مهدي ناصر محمد اليماني
09 - ربيع الأول - 1443 هـ
15 - 10 - 2021 مـ
۲۳- مهر - ۱۴۰۰ ه.ش.
09:16 عصر
( بحسب التقويم الرسمي لأمّ القرى )
[ لمتابعة رابط المشاركة الأصلية للبيان ]
https://nasser-alyamani.org/showthread.php?p=362975
____________


در جواب به یکی از پرسشگران [درباره بیان حق آیه ۱۷۸ سوره بقره پیرامون دیه و قصاص]

اقتباس المشاركة :
سؤالی از امام بزرگوار درباره تفسیر یک آیه
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته
کسی از من درباره تفسیر این آیه سؤالی کرد. در پایگاه جست‌وجو کردم و تفسیری از امام علیه السلام پیدا نکردم، لطفاً در صورت امکان کمک بفرمایید.
پایان سؤال
انتهى الاقتباس
پس امام مهدی ناصر محمد یمانی در مورد بیان حقِّ این فرموده خداوند تعالی، به پرسشگران پاسخ می‌دهد:
{يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالْأُنثَىٰ بِالْأُنثَىٰ ۚ فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ ۗ ذَٰلِكَ تَخْفِيفٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ ۗ فَمَنِ اعْتَدَىٰ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ ‎﴿١٧٨﴾}‏ [سورة البقرة].
و جواب از آیات محکم کتاب: همانا که به صورت عام، «نفس در برابر نفس» است، فرقی ندارد انسان آزاد، انسان آزاد دیگری را بکشد یا عبدی، عبد دیگری را و یا زنی، زن دیگری را و یا انسان آزاد، عبدی را به قتل برساند یا عبدی، انسان آزاد را بکشد. این برای کسی است که مظلومی از او به قتل رسیده باشد [و حکم را بداند] تا اسراف نکرده و ظالمانه عمل نکرده و جز قاتل، کسی را جزا ندهد، فرقی ندارد انسان آزاد باشد یا عبد، «نفس در برابر نفس» است. شرط این است که مقتول مظلوم باشد، نه اینکه ظالم و متعدی باشد و قاتل مجبور شده باشد برای دفاع از نفس خود، قبل از اینکه خودش به دست فرد کشته شود، او را به قتل برساند؛ فرقی ندارد قاتل، انسانی آزاد باشد یا عبد یا زن، به صورت عام «نفس در برابر نفس» است؛ زن یا مرد، عبد یا آزاد، «نفس در برابر نفس» حکم خداوند در باره ظالمان متعدی است. و اگر کسی بر برادرش ببخشد و صلح کرده و دیه [خونبها] را بپذیرد، اجرش با خداوند است و کس دیگری حق ندارد بعد از اینکه وَلی‌ّاش از طرف او دیه را قبول کرد، قاتل را به قتل برساند. مثلاً پدر مقتولی که ظالمانه به قتل رسیده، دیه را قبول کند درحالی‌که مقتول فرزند صغیر داشته باشد و این فرزند بزرگ شود و بعد از اینکه
دیه‌ای که به خانواده مقتول تسلیم می‌شود [دیه مسلمة] از جانب او، توسط ولی‌ّاش قبول و دریافت شد، قاتل پدرش را به قتل برساند، این تعدی و گناه بزرگی است و در این صورت، حکم خدا در مورد متعدیان ظالم بر او اجرا خواهد شد و عذاب دردناکی خواهند داشت. تصدیق فرموده خداوند تعالی:
{فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ ۗ ذَٰلِكَ تَخْفِيفٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ ۗ فَمَنِ اعْتَدَىٰ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ} صدق الله العظيم
و در مورد جراحات هم قصاص وجود دارد به شرطی که در حدی خطرناک نباشد که منجر به فوت شوند بلکه فقط جراحات باشد و خداوند در مورد اعضا [دست و پا و ...] دیه‌هایی مقرر فرموده‌است که تسلیم می‌شود، که تفصیل و اجرای آن بعد از تمکین انجام خواهد شد چراکه این‌ها ظلم انسان نسبت به برادر انسانش است.
وسلامٌ على المُرسَلين والحمدُ لله ربّ العالمين..
أخوكم خليفة الله المهديّ ناصر محمد اليمانيّ.
======== اقتباس =========

اقتباس المشاركة 362987 من موضوع ردٌّ على أحدِ السائلين ..

الإمام المهديّ ناصر محمد اليماني
09 - ربيع الأول - 1443 هـ
15 - 10 - 2021 مـ
09:16 مساءً
( بحسب التقويم الرسمي لأمّ القرى )

[ لمتابعة رابط المشاركة الأصلية للبيان ]
https://nasser-alyamani.org/showthread.php?p=362975
____________



ردٌّ على أحدِ السائلين ..


اقتباس المشاركة :
افتراضي سؤال عن تفسير آية من الإمام الكريم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
سألني أحد الأشخاص عن تفسير هذه الآية وبحثت في الموقع عن تفسير لها من الإمام عليه السلام فلم أجد ممكن المساعدة لو سمحتم...
انتهى السؤال
انتهى الاقتباس

فَمِن ثمّ يردّ الإمام المهديّ ناصر محمد اليمانيّ على السائلين وأقول إنّ البيان الحقّ لقول الله تعالى: { يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِي الْقَتْلَى ۖ الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَالْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَالْأُنثَىٰ بِالْأُنثَىٰ ۚ فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ ۗ ذَٰلِكَ تَخْفِيفٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ ۗ فَمَنِ اعْتَدَىٰ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ ‎﴿١٧٨﴾ }‏ [ سورة البقرة ].

والجواب مِن مُحكَم الكتاب: إنّ النَّفس بالنَّفس بشكلٍ عامٍ سواء كان حُرًّا بِحُرٍّ أم عَبدًا بعبدٍ أم أنثى بأنثى أم حُرًّا بعبدٍ أم عبدًا بِحُرٍّ ذلك لِمَن قُتِل له مظلومٌ فلا يُسرِف في القتل مِن غير القاتل ظُلمًا، سواء كان حُرًّا أم عبدًا فالنَّفس بالنَّفس، شرط أن يكون المقتول مظلومًا وليس معتديًّا ظالِمًا أجبَر القاتل على الدفاع عن نفسه فقتله قبل أن يقتله سواء كان القاتل حُرًّا أم عبدًا أم أنثى، فالنَّفس بالنَّفس بشكلٍ عامٍ؛ ذكر أو أنثى، عبد أو حُرّ؛ فالنَّفس بالنَّفس حُكم الله على المُعتَدين الظالمين.

ومَن عفى مِن أخيه وأصلَح وقَبِل الدّيَّة فأجره على الله، ولا يجوز لآخر أن يقتل القاتل من بعد أخذ الدّيَّة مِن قِبَل وليّه كمثل أن يأخذ الدّيَّة أبو المقتول ظُلمًا وللمقتول ابن كان صغيرًا فكبر ثم قام بقتل قاتل أبيه مِن بعد أن تَمّ دَفع الدّيّة المُسلَّمة لوليّه مِن قِبَلِه فذلك اعتداء أثيم، فكذلك يُطبَّق عليه حُكم الله على الظالمين المُعتدين ولهم عذاب أليم تصديقًا لقول الله تعالى:
{ فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ شَيْءٌ فَاتِّبَاعٌ بِالْمَعْرُوفِ وَأَدَاءٌ إِلَيْهِ بِإِحْسَانٍ ۗ ذَٰلِكَ تَخْفِيفٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَرَحْمَةٌ ۗ فَمَنِ اعْتَدَىٰ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَلَهُ عَذَابٌ أَلِيمٌ } صدق الله العظيم.

وبالنسبة للجروح فهي قِصاص بشرط أن لا تكون خطرة تؤدّي إلى سبب الوفاة بل فقط جروح، وجعل الله للأطراف دِيّات مُسَلَّمة يتم تفصيلها وتطبيقها مِن بعد التمكين لإنهاء ظُلم الإنسان عن أخيه الإنسان.

وسلامٌ على المُرسَلين والحمدُ لله ربّ العالمين..
أخوكم خليفة الله المهديّ ناصر محمد اليمانيّ.
_________
اضغط هنا لقراءة البيان المقتبس..