Imam Al-Mahdi Nasser Mohammed Al-Yamani
27 – Shaban – 1443 AH
30 – 03 – 2022 CE
10:33 uur ’s ochtends
(volgens de officiële kalender van Omm al-Qura)

[Link naar het originele bericht]

Reacties op vragen, kort samengevat uit het onweerlegbare deel van “Al-Tadhkirah” …

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle. Vrede en zegeningen zij op Mohammed, de Boodschapper van Allah, en op allen die hem volgen onder de mensen in elke tijd en elke plaats tot de Dag des Oordeels. Daarna:

O, Qamar van Banī Hāshim, wees wijd van geest! Jouw vraag ging over het woord van Allah, de Almachtige:

{وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ ۚ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ ۚ وَمَن يَنقَلِبْ عَلَىٰ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا ۗ وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ ‎﴿١٤٤﴾‏ وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَن تَمُوتَ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ كِتَابًا مُّؤَجَّلًا ۗ وَمَن يُرِدْ ثَوَابَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَن يُرِدْ ثَوَابَ الْآخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْهَا ۚ وَسَنَجْزِي الشَّاكِرِينَ ‎﴿١٤٥﴾‏ وَكَأَيِّن مِّن نَّبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ ‎﴿١٤٦﴾‏ وَمَا كَانَ قَوْلَهُمْ إِلَّا أَن قَالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِي أَمْرِنَا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ ‎﴿١٤٧﴾‏ فَآتَاهُمُ اللَّهُ ثَوَابَ الدُّنْيَا وَحُسْنَ ثَوَابِ الْآخِرَةِ ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ ‎﴿١٤٨﴾‏}
Ṣadaqa Allāhu al-‘Aẓīm [Āl ‘Imrān].

Jouw vraag luidde: waarom wordt er in de verzen de mogelijkheid genoemd dat Mohammed, de Boodschapper van Allah, gedood zou kunnen worden, ondanks dat Allah hem immers bescherming beloofde tegen de mensen? Maar je vergat dat deze aanspraak niet uitsluitend betrekking heeft op Mohammed, de Boodschapper van Allah – vrede en zegeningen zij op hem en zijn familie –, maar een algemene richtlijn is die geldt voor alle uitnodigers tot Allah in het algemeen: of het nu de boodschappers van het Boek zijn, de profeten aan wie Allah de wijsheid van het Boek geeft, of de uitverkoren imams van het Boek en de kaliefen van Allah, de uitnodigers tot Allah met een duidelijk bewijs van hun Heer: (أَفَإِن مَّاتَوا أَوْ قُتِلَوا انقَلَبْتُمْ عَلَىٰ أَعْقَابِكُمْ)? Heerlijk is Allah, de Almachtige! Daarom wordt er gezegd: “reeds zijn er boodschappers voor hem verstreken”, in het algemeen, met één en dezelfde uitnodiging, zoals bevestigd wordt in Allahs woord:

{وَمَا أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ مِن رَّسُولٍ إِلَّا نُوحِي إِلَيْهِ أَنَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدُونِ ‎﴿٢٥﴾‏}
Ṣadaqa Allāhu al-‘Aẓīm [Al-Anbiyā].

O, vraagster, weet je: als Allah, de Verhevene, alleen het overlijden had genoemd en niet het gedood worden, dan zou de richtlijn over terugvallen in ongeloof — voor de volgelingen van wie ook maar gedood wordt van degenen die uitnodigen tot de aanbidding van Allah alleen, de Verhevene boven al wat aan Hem gelijkgesteld wordt — een argument worden voor de duivel om het getuigenis van eenheid (tawḥīd) aan te vallen, alsof dat getuigenis sterft zodra de drager van die uitnodiging sterft! Heerlijk is Allah, de Almachtige! Immers roepen de profeten en imams van het Boek op tot één en dezelfde boodschap voor alle dienaren van Allah: de zware uitspraak in het onweerlegbare deel van de Openbaring: “Er is geen god dan Allah alleen, zonder mededinger in de aanbidding, zoals Hij geen mededinger heeft in de schepping van Zijn dienaren.” Dit is immers het doel van hun schepping, zoals Allah zegt:

{وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ ‎﴿٥٦﴾‏}
Ṣadaqa Allāhu al-‘Aẓīm [Adh-Dhāriyāt].

O, Qamar van Banī Hāshim, je concentreerde je op één punt in de verzen en vergat de grotere betekenis ervan: dat Allah leeft en niet sterft, en dat de uitnodiging tot de aanbidding van Allah alleen niet afsterft door het doden of sterven van de uitnodigers. Zij hebben immers geen relatie met de aanbidding van Allah, noch de boodschappers, noch de profeten, noch de imams van het Boek, noch de rechtvaardigen, noch zelfs de ongelovigen. Dit wordt bevestigd in Allahs woord:

{وَمَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِّن قَبْلِكَ الْخُلْدَ ۖ أَفَإِن مِّتَّ فَهُمُ الْخَالِدُونَ ‎﴿٣٤﴾‏ كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ ۗ وَنَبْلُوكُم بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً ۖ وَإِلَيْنَا تُرْجَعُونَ ‎﴿٣٥﴾‏}
Ṣadaqa Allāhu al-‘Aẓīm [Al-Anbiyā].

Begrijp je het nu? Allah bedoelt hier de uitnodiging tot de aanbidding van Allah met een duidelijk bewijs van Hem. Die aanbidding sterft niet door het sterven van de uitnodigers, want zij hebben geen aandeel in de aanbidding van Allah, aangezien zij geen partners van Hem zijn in aanbidding, zoals bevestigd wordt in Allahs woord:

{مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَن يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَادًا لِّي مِن دُونِ اللَّهِ وَلَٰكِن كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنتُمْ تَدْرُسُونَ ‎﴿٧٩﴾‏ وَلَا يَأْمُرَكُمْ أَن تَتَّخِذُوا الْمَلَائِكَةَ وَالنَّبِيِّينَ أَرْبَابًا ۗ أَيَأْمُرُكُم بِالْكُفْرِ بَعْدَ إِذْ أَنتُم مُّسْلِمُونَ ‎﴿٨٠﴾‏}
Ṣadaqa Allāhu al-‘Aẓīm [Āl ‘Imrān].

O, ingenieur Maher, ik zie dat je onder de indruk bent van je eigen verstand, terwijl je in werkelijkheid maar weinig begrijpt – met alle respect voor jouw waardevolle persoon. O, man, verbrand de bibliotheek die je hebt, want die heeft je van het rechte pad doen dwalen. Volg mij, dan leid ik je naar een recht pad.

Waarom heeft jouw slimme verstand niet ingezien dat de eerste soera die neergezonden werd in de Heilige Koran het volgende was:

بِسۡمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِیمِ {اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ‎﴿١﴾‏ خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ ‎﴿٢﴾‏ اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ ‎﴿٣﴾‏ الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ‎﴿٤﴾‏ عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ ‎﴿٥﴾‏}
Ṣadaqa Allāhu al-‘Aẓīm [Al-‘Alaq]?

Deze richt zich niet specifiek tot Mohammed, de Boodschapper van Allah, maar tot de drager van de kennis van het Boek – namelijk de mens die door Allah onderricht is in het uitleggen door middel van lezen. Immers, de engel Jibrīl heeft Muhammad, de Boodschapper van Allah, nooit een geschreven boek in een perkament gegeven en gezegd: “Lees!”, want Allah wist dat Zijn profeet ongeletterd was, niet kon lezen noch schrijven. Juist vanwege die ongeletterdheid herkenden de mensen van het Boek zijn gezantschap – sterker nog, hun zekerheid over zijn profetie was groter dan de zijne in het begin! Daarom zei Allah:

{فَإِن كُنتَ فِي شَكٍّ مِّمَّا أَنزَلْنَا إِلَيْكَ فَاسْأَلِ الَّذِينَ يَقْرَءُونَ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكَ ۚ لَقَدْ جَاءَكَ الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ ‎﴿٩٤﴾‏ وَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ فَتَكُونَ مِنَ الْخَاسِرِينَ ‎﴿٩٥﴾‏ إِنَّ الَّذِينَ حَقَّتْ عَلَيْهِمْ كَلِمَتُ رَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ ‎﴿٩٦﴾‏ وَلَوْ جَاءَتْهُمْ كُلُّ آيَةٍ حَتَّىٰ يَرَوُا الْعَذَابَ الْأَلِيمَ ‎﴿٩٧﴾‏}
Ṣadaqa Allāhu al-‘Aẓīm [Yūnus].

Weet je waarom de geleerden van de kinderen Israël en de christenen zeker wisten? Juist omdat hij ongeletterd was, niet kon lezen noch schrijven, zoals Allah zegt:

{الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ ۚ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنزِلَ مَعَهُ ۙ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ‎﴿١٥٧﴾‏}
[Al-A‘rāf].

Als hij had kunnen lezen en schrijven, zouden de leugenaars onder hen in twijfel zijn geraakt, zoals Allah zegt:

{وَمَا كُنتَ تَتْلُو مِن قَبْلِهِ مِن كِتَابٍ وَلَا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ ۖ إِذًا لَّارْتَابَ الْمُبْطِلُونَ ‎﴿٤٨﴾‏ بَلْ هُوَ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ فِي صُدُورِ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ ۚ وَمَا يَجْحَدُ بِآيَاتِنَا إِلَّا الظَّالِمُونَ ‎﴿٤٩﴾‏}
Ṣadaqa Allāhu al-‘Aẓīm [Al-‘Ankabūt].

Ondanks dat hij ongeletterd was, vonden zij in hem het vonnis over hun geschillen; ja, een oordeel dat hun verstand overtuigde, zodat zij wisten dat dit de waarheid was van hun Heer, zoals Allah zegt:

{إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ يَقُصُّ عَلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ أَكْثَرَ الَّذِي هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ ‎﴿٧٦﴾‏}
Ṣadaqa Allāhu al-‘Aẓīm [An-Naml].

Misschien zou de vragende ingenieur Maher willen zeggen: “O Nasser Mohammed Al-Yamani, ik ben in twijfel geraakt over jouw zaak. Kun je ons vertellen wat Allah jou geleerd heeft? En weet wel: ingenieur Maher is een briljante, vloeiend sprekende meester in retorica en uitleg!”

Dan antwoord ik je als de opvolger van de Barmhartige, wiens overwinning over mensen noch over djinn uit de Koran te betwisten valt, zelfs al zouden zij zich verenigen: Ik geloof Allah dat Hij geen geschreven perkament-boek neergezonden heeft op Mohammed, de Boodschapper van Allah – vrede en zegeningen zij op hem en zijn familie – zoals Allah zegt:

{وَلَوْ نَزَّلْنَا عَلَيْكَ كِتَابًا فِي قِرْطَاسٍ فَلَمَسُوهُ بِأَيْدِيهِمْ لَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هَٰذَا إِلَّا سِحْرٌ مُّبِينٌ ‎﴿٧﴾‏ وَقَالُوا لَوْلَا أُنزِلَ عَلَيْهِ مَلَكٌ ۖ وَلَوْ أَنزَلْنَا مَلَكًا لَّقُضِيَ الْأَمْرُ ثُمَّ لَا يُنظَرُونَ ‎﴿٨﴾‏}
[Al-An‘ām].

Hoe zou dan tegen hem gezegd kunnen worden: “Lees!”?

De eerste soera die op Mohammed, de Boodschapper van Allah, neergezonden werd, was juist de soera die zijn oproep tot de mensen bevatte – zijn oproep om Allah te verheerlijken boven wat aan Hem gelijkgesteld wordt – en die Zijn eigenschappen beschrijft. Dat is Soera Al-Ikhlāṣ
:
{قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ‎﴿١﴾‏ اللَّهُ الصَّمَدُ ‎﴿٢﴾‏ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ‎﴿٣﴾‏ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ‎﴿٤﴾‏}
[Al-Ikhlāṣ].

In de nacht van de 15e van Ramadan, nadat Mohammed, de Boodschapper van Allah, zijn avondmaaltijd had genuttigd, klom hij naar de grot boven Mekka om over de koninkrijken van de hemelen en de aarde na te denken. Hij zocht leiding van Allah naar de waarheid, want hij was niet overtuigd van de aanbidding van wat zijn voorouders aanbaden. Hij bevond zich op een kruispunt tussen verschillende paden: het pad van zijn volk dat afgoden aanbad, de Joden die zeiden dat ‘Uzayr de zoon van Allah was, en de christenen die zeiden dat de Messias de zoon van Allah was.

Toen daalden de engelen en de Geest neer. De Heilige Geest – Jibrīl – verscheen hem als een volmaakte, normale man, stond recht voor Mohammed, de Boodschapper van Allah. Hij naderde de ongeletterde profeet. Mohammed sprong geschrokken op en wilde zijn zwaard trekken, maar Jibrīl hield hem tegen: hij greep met zijn rechterhand Mohammeds rechterhand vast, zodat het zwaard in de schede bleef, en greep met zijn andere hand Mohammeds tuniek, en trok hem naar zich toe – zoals ik het waarachtig in de onweerlegbare Koran vind – en zei: “Zeg!”

Mohammed vroeg: “Wat moet ik zeggen?”
Hij herhaalde het: “Zeg!”
Mohammed: “Wat moet ik zeggen?”
Hij zei:

{قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ‎﴿١﴾‏ اللَّهُ الصَّمَدُ ‎﴿٢﴾‏ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ‎﴿٣﴾‏ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ‎﴿٤﴾‏}
Ṣadaqa Allāhu al-‘Aẓīm [Al-Ikhlāṣ].

Toen verdween de man die zich als een volmaakte mens had vertoond. Mohammed, de Boodschapper van Allah, beefde van schrik en snelde van de berg naar zijn huis in Mekka. Zijn hart klopte van angst. Hij ging op zijn bed liggen en zei tegen zijn vrouw Khadīja bint Khuwaylid: “Bedek me!”
Zij dekte hem toe met een deken en drukte op zijn borst om zijn angst te verzachten. Ze zei: “O Mohammed, kalmeer. Wat heeft je zo doen schrikken, mijn ziel voor jouw offer?”
Ze ging water halen. Toen zijn angst begon te zakken, vertelde hij haar wat er gebeurd was: een man was voor hem verschenen en had gezegd dat hij de Heilige Geest, de engel Jibrīl, was, en had gezegd:

Ṣadaqa Allāhu al-‘Aẓīm.

Ze vroeg hem het verhaal nog eens te vertellen. Hij deed het op dezelfde manier. Toen vroeg ze het voor de derde keer, en hij herhaalde het exact. Daarna bedekte ze hem volledig met de deken. Ik merk dat ze even wegging – ze liet hem alleen in haar slaapkamer – en toen verscheen Jibrīl weer, vrede en zegeningen zij op hem, en riep hij:

{يَا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ ‎﴿١﴾‏ قُمْ فَأَنذِرْ ‎﴿٢﴾‏ وَرَبَّكَ فَكَبِّرْ ‎﴿٣﴾‏ وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ ‎﴿٤﴾‏ وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ ‎﴿٥﴾‏}
Ṣadaqa Allāhu al-‘Aẓīm [Al-Muddaththir].

Toen verdween hij weer, en de angst keerde terug bij Mohammed. Zijn vrouw kwam terug en hij vertelde haar dat de man na haar vertrek was teruggekeerd en had gezegd:

{يَا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ ‎﴿١﴾‏ قُمْ فَأَنذِرْ ‎﴿٢﴾‏ وَرَبَّكَ فَكَبِّرْ ‎﴿٣﴾‏ وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ ‎﴿٤﴾‏ وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ ‎﴿٥﴾‏}
Ṣadaqa Allāhu al-‘Aẓīm
.

Ze zei: “Kalmeer, Allah zal je nooit vernederen.” Ze nam zijn kleren om ze te reinigen en gaf hem schone kleren. Dat moment was immers niet licht – mijn geliefden in Allah – en Allah had een diepe wijsheid met die eerste schrik, zodat het voorgoed in het geheugen gegrift zou blijven.

In ieder geval, o geliefde van Allah Maher, ik getuig voor Allah dat je geen huichelaar bent. De volgelingen mogen je niet kwetsen of lasteren; vreest Allah! Je enige fout is dat je denkt dat je een groot verstand hebt, terwijl je slechts door het oog van een naald kijkt en bedrogen wordt door wat je geërfd hebt.

O man, ik zie dat je met mij twist over de bloedzuigende muggen en hun wereldwijde oorlog, en je twist met mij over de verzen van bevestiging. Maar tegen je wil zeg ik: de levende is reeds dood! Kom dan, laat jij Mohammed bin Salman tot leven komen, als je tot de waarachtigen behoort! Of wil je dat Allah jou als nieuw voorbeeld neemt voor anderen? Waarom dwing je jezelf niet zodat Mohammed bin Salman — zoals de wereld hem kende in zijn toespraken — ineens verschijnt en de wereld toespreekt? Dan mag je met mij twisten! Maar vergeefs, vergeefs… zelfs met Allahs toestemming zal het onmogelijk zijn — net zoals een kameel nooit door het oog van een naald kan! Het besluit is genomen, o Maher! Vrees Allah, de Enige, de Almachtige! Klinische dood is echte dood.

Zelfs de slechte leiders zijn oprecht, vergeleken met Nasser Mohammed Al-Yamani! Toch beloof ik je: ik zal nooit meer met jou twisten — zelfs al zou Mohammed bin Salman ineens opduiken om een toespraak te houden of een persconferentie te geven! Vrijwel onmogelijk! Maar dan zullen vele gezichten van het scherm verdwijnen…

Ik betreur het niet als je mij niet gelooft. En als ik een eed afleg, dan zweer ik bij de waarheid, tegen je wil in. En Allah zal de waarheid doen zegevieren. Hoe zou Allah Zijn kalief vernederen, o Maher? Denk eens na over wie met Allah is! Zou Hij hem ooit vernederen of tot schande brengen? Allah zal Imam Al-Mahdi Nasser Mohammed Al-Yamani nooit vernederen; het oordeel behoort aan Allah, de Beste der rechters.

Vrede zij op de gezanten, en lof zij Allah, de Heer der werelden.

Jullie dienaar en opvolger van Allah, Al-Mahdi; Nasser Mohammed Al-Yamani.