بالنسبة للاخدان فكلامك قد يكون صحيح لكن المثال هذا ينتقص من شان المراة و هو غير صحيح فموضوع ولاية الرجل على المراة هو ليس بسبب الانفاق فقط كون هنالك من النساء من تنفق على نفسها و كذلك من النساء من تنفق على نفسها و على ولي امرها فما حكم ولاية هذه النساء ؟ فهل هكذا نساء هي ولية امر نفسها و لاتحتاج لاذن من وليها ؟
كلامك خارج السياق كمثال شاذ يعنى كون الدين لا يسمح بخروج المرأة الى العمل لكى تنفق على نفسها او ولى امرها
يعنى كلامك حالة استثنائية لذالك قال الله تعالى ( وَٱلَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ مِنكُمْ وَيَذَرُونَ أَزْوَٰجًۭا وَصِيَّةًۭ لِّأَزْوَٰجِهِم مَّتَٰعًا إِلَى ٱلْحَوْلِ غَيْرَ إِخْرَاجٍۢ )
دا الزوج ربنا امرة ميخرجهاش عام كامل بعد موتة ...ما بالك ابوها بقى اللى بيحبها اكتر من الف زوج ليها
انت بقى خرجتها من بيتها عشان جوزها لم يترك لها مال يكفيها للحول ..او ابوها واهلها فقراء فخرجت للعمل
من هذا الباب انت تدخل فقال الله ( فَإِنْ خَرَجْنَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ فِى مَا فَعَلْنَ فِىٓ أَنفُسِهِنَّ مِن مَّعْرُوفٍۢ ۗ وَٱللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌۭ)
طالما خرجت وبقت ( عاملة ) مش ( هانم ) يعنى فا انفاقها على نفسها او جوزها او والديها دا (جِهاد) مش (ترفُع) يا سيد ابو محمد
ونرجع تانى لنقطة مهمة على حد قولك ...
( فموضوع ولاية الرجل على المراة هو ليس بسبب الانفاق فقط كون هنالك من النساء من تنفق على نفسها )
وربما نسيت قول الله ( ٱلرِّجَالُ قَوَّٰمُونَ عَلَى ٱلنِّسَآءِ بِمَا فَضَّلَ ٱللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍۢ وَبِمَآ أَنفَقُوا۟ مِنْ أَمْوَٰلِهِمْ )
ومن درجات القوامة الانفاق ..
من الغريب بقى قولك هذا ( كون هنالك من النساء من تنفق على نفسها و كذلك من النساء من تنفق على نفسها و على ولي امرها فما حكم ولاية هذه النساء ؟
النساء تنفق على نفسها منين ؟ لو ابوها او اهلها لم يتركوا لها مال او ميراث ؟ وكذالك منين تنفق المرأة من بعد وفاة زوجها ؟
إلا لازم تكون مرأة عاملة مُجاهدة لكى تنفق على نفسها واوبويها فمش بخروجها تبقى ولية نفسها فين اللى أكلها سنين لحد ما خلااها
تكون قادرة على العمل اساسا وربنا بيقول ( وَإِنْ خِفْتُمْ شِقَاقَ بَيْنِهِمَا فَٱبْعَثُوا۟ حَكَمًۭا مِّنْ أَهْلِهِۦ وَحَكَمًۭا مِّنْ أَهْلِهَآ )
هنا بقى الحكم دا مش الاولى ثم الاولى سواء اب او ام او اخ او عم يعنى اقارب درجة اولى ودا اسموا ( الولاية)
هتاخد المرأة من مين ..مين اهلها اللى هيسلموهالك مش افرض انت مش اهل او هى مش اهل للحياة الزوجية فا مين الحكم او الولى
اللى يقدر عليها وعليك فى ساعة الشقاق
يعنى نررجع تانى لنفس النقطة ..الاب عندوا بنت اكلها وشربها وصرف عليها على قدرة فقير كان او غنى ...والبنت فى هذا الموضوع بمسابة ارض بلاش غنمة
يينفع حد يجى ياكل من ارضة او يخربهالوا بعد ما انفق عليها ؟ لو استأذن صاحب الارض هنا بيحصل الاتفاق ..
ونختم بقصة جميلة ( قَالَ إِنِّىٓ أُرِيدُ أَنْ أُنكِحَكَ إِحْدَى ٱبْنَتَىَّ هَٰتَيْنِ عَلَىٰٓ أَن تَأْجُرَنِى ثَمَٰنِىَ حِجَجٍۢ )
هل معنى خروج المرأة للعمل اصبحت ولية نفسها ! كون النساء خرجوا لبئر مدين وسط رعاة الاغنام من الرجال !!
ولولا البابا تعبان وكبير مكنوش خرجوا للسقى وخروجهم مكنش حُجة على كونهم اولياء أنفسهم ولا بشيبة ابيهم فقدوا الولاية
ولا موسى صلوات الله علية اتعمل لية استثناء فى الاجر
وفقكم الله الى ما يحب ويرضى